تبلیغات
وبلاگ تخصصی امنیت، شبکه، کامپیوتر و فناوری اطلاعات شرکت ایمن رایان پارسی فردا - ITIL چیست؟
پنجشنبه 1389/03/6  07:57 ق.ظ    ویرایش: - -

ITIL  کتابخانه ای از بهترین افکار، الگوها و روش ها برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است و نگاهی نوین به ارئه، پشتیبانی و بهبود خدمات فناوری اطلاعات دارد، که امروزه بسیار مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است.

ITIL v1  در دهه ی 1980 توسط اداره ی مرکزی کامپیوتر و مخابرات دولت بریتانیا  (CCTA) طراحی شد. طراحان و ارائه دهندگان ITIL ،هدف از استقرار آن را،  وابستگی روزافزون

ITIL  کتابخانه ای از بهترین افکار، الگوها و روش ها برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است و نگاهی نوین به ارئه، پشتیبانی و بهبود خدمات فناوری اطلاعات دارد، که امروزه بسیار مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است.

ITIL v1  در دهه ی 1980 توسط اداره ی مرکزی کامپیوتر و مخابرات دولت بریتانیا  (CCTA) طراحی شد. طراحان و ارائه دهندگان ITIL ،هدف از استقرار آن را،  وابستگی روزافزون محیط تجاری به فناوری اطلاعات و همچنین افزایش هزینه های دولت در حوزه IT مطرح کرده اند.

مشخصه های کلیدی ITIL عبارت است از:

·         مجموعه ای از بهروش ها

·         زبان آن مطابق با زبان استاندارد های دیگر است و همه افراد آن را به خوبی درک می کنند.

·         مشتری محور است و هدف اصلی آن ارتقا رضایت مشتری است.

·         مدیریت موثرتر انتظارات مشتریان

·         مستقل از  نوع سازمان و ساختار سازمانی در سازمان ها می باشد و قابل کاربرد در تمامی سازمان ها است.

·         تصمیم گیری ها بر اساس واقعیت ها می باشد و به عرصه عمل خواهد رسید.

·         بهینه سازی خدمات در برابر هزینه های توجیه شده

·         فرآیند محور

 

 مزایای کاربرد ITIL در سازمان

 بهترین مزایای استراتژیک استفاده از ITIL در سازمان  ها عبارتند از:

·         ارائه چارچوبی مستند ،معین و منحصر به فرد  از بهروش های IT در سراسر سازمان 

·         به طور صریح نقش ها و مسئولیت های مدیران ارائه دهنده خدمات IT   را معین می کند.

·         کاهش هزینه های فناوری اطلاعات

·         توانمندی IT را جهت سنجش و بهبود عملکرد داخلی و ارائه خدمات،  پشتیبانی می نماید.

·         IT را به جای سیستم ها برحسب خدمات تعریف می کند.

·         بهبود بهره وری را تضمین می نماید.

·         جریان اطلاعات و ارتباطات را میان واحد IT  و بخش های دیگر سازمان بهبود می بخشد.

·         چارچوبی برای پشتیبانی منظم چالش ها ی IT ارائه می دهد.

 

   


نظرات()   

وبلاگ تخصصی امنیت، شبکه، کامپیوتر و فناوری اطلاعات شرکت ایمن رایان پارسی فردا

ایمن رایان پارسی فردا، تکنولوژی و فراتر از آن