تبلیغات
وبلاگ تخصصی امنیت، شبکه، کامپیوتر و فناوری اطلاعات شرکت ایمن رایان پارسی فردا - ساختار COBIT
پنجشنبه 1389/03/6  08:06 ق.ظ    ویرایش: - -

 ISO/IEC 20000 اولین استاندارد در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که توسط سازمان جهانی استاندارد ISOمنتشر گردیده است. این استاندارد با رویکردی فرایندگرا ،در جهت دستیابی به اهداف کسب و کار و خواسته های مشتریان در حوزه مدیریت خدمات it تدوین گردیده است . نکته قابل توجه در این استاندارد استفاده از کتابخانه ای از بهترین افکار ، الگوها و روشها (Best Practice) برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است، که تحت چارچوب (It Infrastracture Library) ITIL موجود می باشد. ITIL نگاهی نوین برای ارائه ، پشتیبانی و بهبود خدمات فناوری اطلاعات بوده، که امروزه، بسیار مورد توجه سازمانها و بنگاههای اقتصادی قرار گرفته است.

 

ISO/IEC 20000 ، مجموعه ای یکپارچه از فرآیندهای مدیریتی را جهت ارئه موثر خدمات، به سازمان و مشتریان ارائه می دهد. این استاندارد شامل 13 فرآیند اصلی است که 10 فرآیند آن با فرآیندهای ITIL  مشترک است و 3 فرآیند دیگر( گزارش دهی خدمات، مدیریت تامین کنندگان و مدیریت روابط کسب و کار) در ITIL V2 موجود نمی باشد.

 

ISO/IEC 20000   متشکل از دو بخش است:

بخش اول: ISO/IEC  20000-1:2005  

ISO/IEC  20000-1:2005   ، مشخصه ای قراردادی است و الزامات سازمان را برای ارائه خدمات مدیریتی در حد قابل قبول  به مشتریان ، معین  می کند.

 

این بخش موارد زیر را شامل می شود:

·         الزامات سیستم های مدیریتی

·         برنامه ریزی و اجرای مدیریت خدمات

·         برنامه ریزی و اجرای خدمات تغییر یافته  یا جدید

·         فرآیند های ارائه خدمات

·         فرآیند های ارتباطی

·         فرآیند های تصمیم گیری

·         فرآیند های کنترلی                                                                                                        

·         فرآیندهای استقرار

اهداف هر یک از فرآیندها در جدول زیر مشخص شده است.

 

 

بخش دوم: راهنمای اجرایی ((code of practice 

این بخش، بهترین تکنیکها را برای فرآیندهای مدیریت خدمات در حدود حوزه بخش اول استاندارد شرح می دهد.

 

 

مزایای پیاده سازی استاندارد ISO/IEC 20000 در سازمان

از مزایای پیاده سازی استاندارد ISO/IEC 20000 در سازمان ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

·         ارتقا کیفیت خدمات ارائه شده با وجود کاهش هزینه ها

·          ارتقا اثربخشی و کارایی سازمان

·         ارتقا رضایت مندی مشتریان

·         سیستماتیک شدن و اتوماسیون فرآیندها

·         کاهش دوباره کاری ها و در نتیجه کاهش هزینه ها

·         افزایش بهره وری و کارایی کارکنان

·         حضور در عرصه بین المللی

 

 

   


نظرات()   

وبلاگ تخصصی امنیت، شبکه، کامپیوتر و فناوری اطلاعات شرکت ایمن رایان پارسی فردا

ایمن رایان پارسی فردا، تکنولوژی و فراتر از آن